Jesper_i_bekymringslatter

Jesper i bekymringslatter

Thi hi hejsa!

Jeg er så bekymret (mig med rød næse på næsen)… ha ha ha… jeg blev mobbet af pigerne i skolen… ha ha ha… Når jeg nærmer mig en pige… thi- hi hi fnise fnis… som jeg godt kan lide… ha ha… er jeg inderst inde stadigt lidt bange for… ha ha… at komme til at røre hende… ha ha… bange for at hun vil løbe skrigende væk… ha ha ha… som de gjorde i skolen… ha ha ha… Er det egentligt grineren? Næææh… mange har oplevet noget ligende og værre en det.

Dette er en øvelse, der hedder “Bekymringslatter”. Bekymringer har det med at syntes mindre og ubetydelige, når jeg fortæller om dem, imens jeg griner og har den røde næse på. Det der er sket er sket, det der kan laves om, er måden jeg ser på det. Det at grine samtidigt, selv om det egentligt ikke er så sjovt virker forløsende og det kan hjælpe med at åbne op for en ny måde at se det på.

Latterlerapi bog

At lære at grine af det, der egentligt ikke er sjovt, kan hjælpe med at løsne op for de indre knuder og gøre det nemmere at leve med dem. En lattercoach eller Goodheart Coach lærer mennesker at grine, af det der egentligt ikke er så sjovt. Det er der ligefrem skrevet en bog om. Uddannelsen bygger på Anette Goodhearts erfaringer gennem 30 år som psykolog, hvor hun har brugt latteren som forløser og opløser, hvad der har hjulpet mange til et liv fuld af mere livsglæde og latter.

Goodheart Coach bliver mit næste step. Jeg har en aftale med ha ha hanne om, at jeg laver en ny hjemmeside for hendes institut og får et modul som betaling. Uddannelsen er på tre moduler. Er der andre der gerne vil lave en byttehandel så… Annette underviser eksklusivt for europa kun nye Goodheart Coach i danmark. Hun kommer til foråret, hvis der er nok tilmeldte. Vi gør reklame for at hun kommer, når vi er til konference i Berlin her i weekenden.

 

Latterinstruktører I modul - august 2006

Hele 1. holdet

Nu skal jeg lige ud og nyde at jeg er blevet latterinstruktør fra latterinstituttet. En latterinstruktør instruerer andre menensker i at grine, uden at der egentligt behøver at være noget at grine af. Det er en simuleret konstrueret latter. Det der er grineren er, at vores organisme lader sig narre til at tro, at latteren er ægte og derfor kan det at grine simuleret konstrueret ofte føre til ægte latter. Og hvad er latter så godt for? Hvorfor torsdagsgrineren?

Den korteste vej mellem to mennesker er en latter… Det at have grint sammen betyder noget. Det gør det sværere at være sur og se på de små fejl, når jeg har et billede i mit hovede, hvor personen triller rundt af grin. Latter er konfliktopløsende. Når vi griner skaber hjernen endorfiner, vi kan ligefrem blive høje af latter. Latter kan løse op for stress og lette svære stunder. Latter kan også gavne dit firma. Slår du dig, så prøv at grin… latter er sårhelende. Det er jeg selv et eksempel på: Jeg tog et forkert sving på cyklen og hovsa… der var jorden. Efter to uger med latter er det knap til at se. Sårene er væk.

Torsdagsgrineren griner om torsdagen… Jeg har været på besøg i forskellige klubber. De griner om mandagen, tirsdagen, onsdagen og om fredagen. Syntes da også at der skal være grin i torsdagen. Jeg er først lige blevet uddannet latterinstruktør, så jeg har brug for at øve mig og finde nogle at grine sammen med. Så jeg tænkte… Hvad med at genåbne Vesterbro Latterklub? Og så grine om torsdagen. Dagen efter er det fredag og så er det lige pludselig weekend. Hvordan kan en weekend blive, når den er blevet kick-statet om torsdagen med et grin? Værd at prøve…

Hav en rigtig god griner i weekenden
Thomas

PS: Er der nogle, der har lyst til at grine med?…